esc button
EN
search icon

Xbot

התנהגות מבוססת אינסטינקט

אודי נחום

מנחה — שרית יודלביץ
עיצוב וטכנולוגיה

האם ניתן לגרום למכונה פשוטה לנוע ולבצע משימה מוגדרת בתא שטח לא ידוע?

גורם אי הודאות ומספר האפשרויות הקיימות בפני הרובוט מחייבים משאבים חישוביים רבים. אינטואיציה גרמה לי לחשוב שקיימת דרך פשוטה יותר מאשר ליצור רובוט מורכב ויקר. במחקרי בדקתי פתרונות קיימים, וגיליתי פיתוח עתיר משאבים של מערכות לומדות המנכסות לרובוט סוג של אבולוציה התנהגותית. פתרונות אלו הדגימו רובוט המסוגל להתגבר על מכשולים בתהליך של למידה מבוססת חיזוקים. כמעצב חיפשתי כיוון לא שיגרתי לתרחיש שהגדרתי, ובחרתי לחקור התנהגויות של בעלי חיים כהשראה לפרויקט. התמקדתי בבעלי חיים המוגדרים "חסרי מוח" על מנת לנטרל את מרכיב הלמידה. חיפשתי התנהגויות טבועות גנטית המאפשרות לבעלי חיים אלו לבצע משימה. בשלב המתקדם של המחקר התמקדתי בפטריית עובש רירית. הפטרייה סורקת את המרחב במטרה למצוא מזון, על ידי גישוש בעזרת מספר רב של זרועות. מטרת הזרועות לאתר את הנתיב היעיל ביותר לאוכל. ברגע בו נמצא נתיב זה, מנתבת הפטריה את כל הזרועות אליו. חוקרים זיהו שלפטרייה יש סוג של "אינטליגנציה" אשר מתקיימת ללא נוכחות של מוח.

מכאן הגיעה ההשראה לפתרון: נחיל של רובוטים, הכולל מספר רב של רובוטים פשוטים בעלי התנהגות זהה. השאלה בשלב זה הייתה כיצד ניתן באמצעות נחיל רובוטים פשוטים לבצע משימה במרחב לא ידוע במהירות וביעלות רבה מרובוט אחד. שימוש במספר רב של רובוטים פשוטים יצר התנהגות קולקטיבית אשר אפשרה לנחיל לבצע את המשימה בצורה יעילה ומהירה.


No items found.

אודי נחום

אודי נחום מעצב ויוצר העוסק במחקר ועיצוב של אינטראקציות בין אדם לטכנולוגיה. בעל סטודיו המתמחה באפיון ועיצוב חוויות משתמש אינטראקטיביות עבור חברות בינלאומיות וסטרטאפים. בוגר בהצטיינות של המחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה בצלאל.

פרויקטים נוספים