esc button
EN
search icon

ארגז חוויות

ג'יין יבגניה דוידוב

מנחה — 

הפרויקט עוסק בדרכים לחשיפה ועידוד ילדים להיכרות עם עולם מקצועות ה-*STEAM בפריפריה, ובדרום בפרט.

ביצעתי ראיונות, למדתי את תכניות הלימוד בגני ילדים ותכניות יזמות שקיימות היום בישראל בחטיבות הביניים וחטיבה עליונה וזיהיתי שיש מיעוט של מגמות טכנולוגיות בבתי הספר ונוכחות לא מספקת של מרכזי הייטק בדרום ובאופקים בפרט.

המסקנה שהגעתי אליה היא שעל מנת לעודד ילדים לבחור במקצועות טכנולוגיים בחטיבת הביניים עליהם להחשף לתחומי הSTEAM בגילאי PRE SCHOOL באמצעות הנגשה מתאימה, גם לצוות החינוכי.

קיבלתי השראה ממשחקים עם הבת שלי אריאל, בת 4,5 ופרויקטים שעקבתי אחריהם בסדנת המייקרים בבית הספר הריאלי בחיפה שבו ילדים בכיתה ג' עושים תכנון בעזרת מחשב ומייצרים את המודלים בטכנולוגיות שונות.

הפרויקט שלי מציע מארז פעילויות לגני ילדים, מעין "תפריט טעימות", עבור מסגרות חינוך בגילאי טרום חובה-חובה. המארז מכיל בתוכו הצעות להפעלות בנושאי מדע, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה ואומנות.

מטרת ההפעלות, לחשוף ילדים לעקרונות מדעיים בסיסיים, מושגים חדשים, טכנולוגיות, חשבון ועבודות יצירה עם דגש על חקר והבנה של עקרון, הבנה של מושגי יסוד בסיסיים, ותוצר בסוף הפעילות.

המארז כולל חמישה תאים, בכל תא משחק:

  1. גלילאו גליליי - התנגדות האוויר וכוח המשיכה
  2. עוגת תלת מימד - לימוד טכנולוגיות, הוספה והחסרה של חומר
  3. תיפוף כפיות - חומרים
  4. אחד ועוד אחד - גאומטריה וחשבון
  5. חותמות של צורות - טכנולוגיה ויצירה

כל משחק מייצג עקרון או נושא שאני מעוניינת להנגיש לילדים ושוזר בתוכו שילובים של טכנולוגיות, יצירתיות, שיח ועידוד לשאול שאלות.

לדוגמא: תיפוף כפיות

מטרת ההפעלה היא לעודד ילדים לשאול את עצמם מאיזה חומרים העולם שלנו עשוי ובנוי. אנחנו מתמקדים בהפעלה הנוכחית בשלושה חומרים: כפית עץ, כפית פלסטיק וכפית מתכת. בכל מארז יש משפטים מנחים לעזרת הגננת על מנת לעורר שיח. הילדים נשאלים שאלות כגון:
* ממה עשויות הכפיות שלפניכם? כיצד זיהיתם איזו כפית עשויה מתכת?

* האם יש הבדל ברעשים שהכפיות משמיעות כאשר מתופפים בהן על הרצפה?
* איזו כפית יכולה להשבר בקלות? למה אתם חושבים ככה? איך הן מגיבות למים?

הציפייה שלי היא שהילדים ייחשפו לנושאים ולעקרונות חדשים ויוכלו ליישם אותם בהווה וגם בהסתכלות לעתיד. המטרה היא לעורר סקרנות, שיתוף פעולה, ולחשוף ילדים לעקרונות שיוכלו ליישם בגיל מאוחר יותר ואף בעקבות כך לשקול בחיוב בחירת מגמות מתחומי ה STEAM בהמשך.

דוגמא להצלחה: ילדה, בת 4.5, בעקבות הדרכה במהלך פרוטוטייפ לגבי חומרים שונים ואיך הם מגיבים במים - היום יודעת אילו צעצועים מותר לה להכניס למקלחת ושלא יתקלקלו. "זה פלסטיק, אפשר לשחק עם זה באמבטיה".

 *STEAM - Science Technology Engineering Art and Math

No items found.

ג'יין יבגניה דוידוב

מהנדסת מכונות ואמנית' אמא ורעיה, בוגרת מסלול ניהול עיצוב וחדשנות. 

מאמינה שבאמצעות כלים ומתודולוגיות של חשיבה עיצובית ביכולתי  לשלב את שני עולמות התוכן שאני חיה בהם: ניהול ופיתוח מוצרים וציור ואומנות דיגיטלית -  ולעשות שינוי חיובי ומשמעותי בחיים של אנשים.

אני פועלת למען עידוד בנות, נערות ונשים להגיע לתחומי STEM באמצעות דוגמא אישית ברשתות חברתיות, פרוייקטים שהנחיתי והרצאות בתחומי פיתוח מוצר והדפסת תלת מימד שאני מעבירה.

פרויקטים נוספים