מפוטוריזם הסוגד למהירות ומפלרטט עם פשיזם, עבור בקפיטליזם המבקש שנצרוך ללא הרף, ועד להתפוצצות המידע באינטרנט וברשתות החברתיות הדורשות מאיתנו לגלול עד בלי די, דומה שאנו מאבדים את היכולת לעצור, להשתהות ולהתבונן.
הפילוסוף ביונג-צ׳ול האן (Byung-Chul Han) טוען שהיכולת להשתהות, תוך הכלת השעמום, מאפשרת ואף הכרחית ליצירת תהליכים של התבוננות עמוקה, חשיבה רחבה ופיתוח רעיונות יצירתיים. הוא כותב שאורח חיינו המאופיין במעבר מהיר וחד בין נושאים שונים, אינו מבטא קידמה, אלא רגרסיה.
בעבודות שלפנינו, אובייקטים ספק גיאומטריים ספק בוטניים יוצאים במחול איטי של תנועה-עצמית המונעת על ידי שינויי לחות בסביבתם, ומזמינים את המתבונן לכמה רגעים של הפוגה מהמרוץ. שינויי הצורה הפיכים ומחזוריים, ומהדהדים את מחזוריות הטבע – גאות ושפל, יום ולילה, קיץ וחורף, שנים גשומות ושנות בצורת, עידן חום ועידן קרח.
זמן אמת מול זמן מואץ, טבעי מול מלאכותי, אקראי מול מעוצב, מדעי מול פואטי – האובייקטים מגלמים את המתחים בתוכם אנו חיים, ומבקשים שנעצור ונפנה אליהם את מבטנו ותשומת ליבנו.
האם אנחנו עדיין יכולים לעצור?
רן הוא מעצב העוסק בקיימות ובמצב האדם בעולם הדיגיטלי. בוגר תואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. הציג בביאנלה לאומנויות ועיצוב במוזיאון ארץ ישראל 2023, במסגרת חממת הבוגרים של בצלאל. בהכשרתו, רן הוא מהנדס וארכיטקט תוכנה, בוגר תואר ראשון בפיזיקה ומדעי המחשב מאוניברסיטת בר-אילן. לרן ניסיון של קרוב ל-40 שנה בפיתוח, מימי מהפכת האינטרנט הראשונים ואף לפניהם. ארכיטקט ראשי בחברת MyHeritage, העוסקת בפיתוח כלים למחקר גנאולוגי.