esc button
EN
search icon

כלים שלובים

יסמין בוקעי

ניהול עיצוב וחדשנות

בהנחיית 

מיכל איתן

טיפוח יצירה משותפת בחינוך לעיצוב

עבודת צוות ושיתוף פעולה הן מיומנויות חיוניות בעולם העבודה, חלק מכישורי הליבה שהגדיר ה-OECD (2018). בשנת 2016, שולב רכיב עבודת צוות בהערכת פרויקטי הבגרות במגמת אומנויות העיצוב בתיכונים בישראל, במהלך ששיקף מעבר פדגוגי מהתמקדות בתוצרים להערכה של מיומנויות ותהליכי למידה. המחקר בחן את האתגרים בהוראה ובהערכת עבודת צוות בפרויקטי הגמר במגמה זו.

המחקר התבסס על ראיונות עומק עם מורים לעיצוב ומומחי פדגוגיה, תצפיות כיתתיות וניתוח מודלים תיאורטיים (Beckhard, 1972; Hackman, 2002; LaFasto & Laron, 2001; Tuckman, 1977). הממצאים הצביעו על פערים בין הדרישות הרשמיות ליישומן בכיתה, והעלו צורך בשינוי פרדיגמטי. אתגרים כמו חלוקת צוותים, פתרון קונפליקטים והערכת תהליכים איטרטיביים הדגישו את הפער בין תיאוריה לפרקטיקה. כמענה, פותח "מודל פדגוגיות יצירה", ונערכה סדנה למורים לעיצוב לבחינת יישומו.

"כלים שלובים" היא פלטפורמה לטיפוח יצירה משותפת בחינוך לעיצוב. הפלטפורמה משלבת הכשרת מורים, למידת עמיתים וערכת כלים גמישה לרפלקציה ויישום בכיתה. העֶרכָּה מבוססת על מודל התפתחות הצוות של Tuckman ועל עקרונות הלמידה השיתופית (Johnson et al., 1991), ומספקת כלים לפיתוח והערכה של מיומנויות שיתוף פעולה ותקשורת, תוך התאמה לצרכים הייחודיים של הוראת עיצוב ולמידה מבוססת-פרויקטים (PBL). חזון המיזם הוא לקדם מעבר משיתוף פעולה בסיסי ליצירה משותפת (co-creation) והעצמה קבוצתית.

No items found.

יסמין בוקעי

יסמין היא מעצבת, מורה ויזמית חינוך עם 20 שנות ניסיון בתכנון לימודים והוראת עיצוב בחינוך תיכוני ועל-תיכוני. מייסדת-שותפה וארט-דירקטור בסטודיו 'קנקן' וחברה בצוות הבחינה של תוכנית ההנדסאים במשרד החינוך. משלבת ידע נרחב בעיצוב עם מומחיות חינוכית, ותורמת לקידום חדשנות בתחומי החינוך והעיצוב. מלווה פיתוח מיזמי חינוך, תרבות וחברה במכון מנדל למנהיגות.

בוגרת תואר ראשון בייעוץ חינוכי וניהול מערכות חינוך מאוניברסיטת בר-אילן (בהצטיינות יתרה) ותואר שני (M.Des) בניהול עיצוב וחדשנות מבצלאל.

פרויקטים נוספים